استاد حوزه علمیه با بیان اینکه غلبه بلغم در ریه یا همان برونشیت مزمن و آمفیزم یکی از بیمارهای با منشأ غلبه سردی و بلغم در ریه است، گفت: پرهیز از خوردن غذاهای بلغمی و سرد، روغن مالی با سیاه دانه و بادکش کردن از مهم ترین روش های درمانی این بیماری در طب اسلامی هستند.

درمان برونشیت مزمن در طب اسلامی
روش درمان بیماری برونشیت در طب اسلامی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، خانم شریف، سخنران حرم حضرت معصومه(س) امروز در جمع بانوان در آستان مقدس حضرت معصومه(س) گفت: یکی از بیمارهای با منشأ سرد و غلبه بلغم بیماری های عفونت ریوی یا در اصطلاح پزشکی امروز برونشیت مزمن یا آمفیزم است.

وی افزود: در این بیماری به علت غلبه بلغم در ریه فرد احساس می کند که ریه های او پر از خلط شده و در ریه احساس سنگینی کرده و به راحتی نمی تواند نفس بکشد که گذشتگان به این بیماری بختک می گفتند ولی در طب اسلامی این بیماری غلبه بلغم در ریه نامیده می شود.

سخنران حرم حضرت معصومه(س) تصریح کرد: در ریه های انسانی یک سری کیسه و منافذ هوایی وجود دارد که در این کیسه های هوایی اکسیژن خون و دی اکسید کربن تبادل می شود حال اگر این کیسه های هوایی به جای اینکه برای دریافت اکسیژن خالی باشد از خلط پر شوند فرد به صورت طبیعی احساس سنگینی در قفسه سینه و تنگی نفس می کند.

شریف ادامه داد: در کسانی که دچار سرماخوردگی می شوند این حالت بعد از گذشت چند روز درمان می شود اما اگر کسی دچار غلبه بلغم شود این حالت در شش ماه از سال در او بروز می کند.

وی افزود: یکی از علائم این بیماری این است که فرد در همه حالات اعم از نشسته، دراز کشیده و راه رفتن احساس تنگی نفس خواهد کرد.

استاد حوزه علمیه خواهران با اشاره به راهکارهای درمان این بیماری در طب اسلامی گفت: اصلی ترین راه درمان این بیماری این است که بلغم را از بدن خارج کنیم.

شریف با بیان اینکه بیماری آسم با این بیماری تفاوت داشته و مزاج آن گرم و خشک است، گفت: کسانی که دچار آسم می شوند آلرژی دارند و صفرا در بدنشان بالا می رود و فرد احساس می کند که هوا نیست و کمبود هوا دارند در حالی که در غلبه بلغم به این شکل نیست و درمان آسم گشاد کردن راه های هوایی است که روش های درمان آن در طب اسلامی بیان شده است.

وی افزود: کسانی که بیماری قلب دارند به علت غلبه بلغم سودا در قلب دچار مشکل بوده و بیماری آنها با برونشیت مزمن متفاوت است.

سخنران حرم حضرت معصومه(س) ادامه داد: کسی که برونشیت مزمن دارد با خوردن ماست و مرغ دچار تشدید بیماری شده و باید مواد سرد و بلغم زا را کنار بگذارند.

استاد حوزه علمیه خواهران روغن مالی قفسه را با روغن سیاه دانه گزینه مناسب درمان برونشیت عنوان کرد و گفت: فرد باید در این روش روزی یک تا دو بار قفسه سینه خود را از جلو و عقب روغن مالی کند و اجازه دهد تا روغن جذب پوست شده و به این ترتیب به مرور زمان بلغم از ریه خارج می شود.

وی بادکش قفسه سینه را از دیگر روش های درمان این بیماری عنوان کرد و افزود: این روش در بیماران ریوی که علت غلبه بلغم است بسیار مؤثر بوده و زود نتیجه بخش خواهد بود.

سخنران حرم حضرت معصومه(س) ادامه داد: اگر فرد دو سه بار بادکش کند تنفسش راحت می شود چون بادکش بلغم را به سمت خون منحرف کرده و از طریق خون دفع می شود و اگر بلغم بدن زیاد باشد بلغم به سرعت به روی پوست منتقل شده و بدن فرد تاول می زند که باید دقت کرد این تاول در اثر گرمای بادکش نیست بلکه نتیجه خروج بلغم از بدن است و این بادکش کردن باید یک روز درمیان و 15 تا 20 دقیقه بوده و بدن باید قبل از بادکش روغن مالی شود.

استاد حوزه علیمه قم بادکش خشک و تر با پنبه و الکل را از دیگر روش های درمان برونشیت دانست.

شریف تصریح کرد: دمنوش آویشن به دلیل طبیعت گرم و خشک برای درمان بلغم ریه مناسب است و معمولا کنار آویشن فرد باید چای کوهی، گل ختمی، پر سیاوش و عناب را مصرف کند و پر سیاوش سرفه افراد بلغمی ریه را کم می کند./968/پ۲۰۲/ب۱

منبع:رسا نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *