روغن‌های خوراکی و چربی سومین عنصر مهم غذای انسانی بعد از قندها و پروتئین هستند و در سبد غذایی خانواده‌ها جزء کالاهای ضروری محسوب می‌شوند و از آنجایی که علاوه بر تامین انرژی، حاوی اسیدهای چرب ضروری مورد نیاز بدن برای جذب ویتامین‌های محلول در چربی (A,K,E,D) هستند، نقش مهمی در تامین سلامت و ادامه حیات انسان دارند.

از جمله خواص روغن شحم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
آب کردن چربی‌های زیر شکم به طوری که مصرف این روغن نه تنها موجب چاقی نمی‌شود بلکه با سوزاندن چربی‌های زیر شکم زمینه را برای درمان عوارض چاقی فراهم می‌کند.
تقویت کننده ایمنی و سیستم دفاعی بدن
افزایش رشد و تقویت استخوان و عضلات
دفع کننده سموم بدن
انرژی زا
حفظ و بهبود تناسب اندام
بازگشایی عروق ورگهای بسته

مصرف این روغن برای پخت و پز و بخصوص روی برنج بسیار توصیه می‌شود و از آنجایی که در برابر حرارت بالا مقاوم است برای سرخ کردن نیز می‌توان از آن استفاده کرد.

روغن شحم گاو در روایات
در روایت معروفی از پیامبر (ص) اینگونه آمده که گاو گوشتش مرض، شیرش شفا و شحم‌ آن دوا است(طبّ النبی، ص۲۷) که منظور از شحم بنا بر گفته‌های مذکور همان چربی اطراف قلوه‌گاه گاو است.

ﺍﺯ ﺍﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ(ع) ﺩﺭﺑﺎﺭه ﺍﻳﻦ ﺳﺨﻦ ﭘﻴﺎﻣﺒر(ص) ﻛﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩه ﺑﻮﺩ: «ﻫﺮ ﻛﺲ ﻟﻘﻤﻪ‌ﺍﻯ ﺍﺯ ﭘﻴﻪ ﺑﺨﻮﺭﺩ، ﺁﻥ ﻟﻘﻤﻪ ﻫﻢ‌ﺍﻧﺪﺍﺯه ﺧﻮﺩ، ﺑﻴﻤﺎﺭﻯ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺑﺪﻥ ﺑﺮﻭﻥ ﻣﻰ‌ﺭﺍﻧﺪ» ﭘﺮﺳﻴﺪﻧﺪ، ﺍﻳﺸﺎﻥ ﻓﺮﻣﻮﺩ: «ﻣﻘﺼﻮﺩ، ﭘﻴﻪِ ﮔﺎﻭ ﺍﺳﺖ».

در کتاب ﺍﻟﻜﺎﻓﻰ ﺑﻪ‌ﻧﻘﻞ ﺍﺯ ﺯُﺭﺍﺭه آمده است: «ﺍﺯ ﺍﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ(ع) ﭘﺮﺳﻴﺪﻡ: ﻓﺪﺍﻳﺖ ﺷﻮﻡ! ﺁﻥ ﭘﻴﻪ ﻛﻪ ﻫﻢ‌ﺍﻧﺪﺍﺯه ﺧﻮﺩ، ﺑﻴﻤﺎﺭﻯ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺑﺪﻥ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﻣﻰ‌ﺑﺮﺩ، ﭼﻴﺴﺖ؟ ﻓﺮﻣﻮﺩ: «ﭘﻴﻪِ ﮔﺎﻭ ﺍﺳﺖ. ﺍﻯ ﺯﺭﺍﺭه! ﻫﻴﭻ ﻛﺲ ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﺗﻮ، ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺑﺎﺭه ﺍﺯ ﻣﻦ ﻧﭙﺮﺳﻴﺪه ﺑﻮﺩ».

امام علی (ع) فرموده‌اند:« پیه هم اندازه خود بیماری از بدن بیرون می‌برد، مردم با هیچ چیز بیشتر از روغن حیوانی و قرآن خواندن درمان نشده‌اند.»

در روایت دیگری از امام صادق آمده که: «روغن پیه قلوه گاه گاو با برنج سبب رشد عضلانی و مطلوب بدن خواهد شد.»

همچنین در این کتاب از ﻣﺤﻤّﺪﺑﻦ ﻓﻴﺾ آمده است: «ﻧﺰﺩ ﺍﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ(ع) ﺑﻮﺩﻡ ﻛﻪ ﻣﺮﺩﻯ ﺁﻣﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺍﻳﺸﺎﻥ ﮔﻔﺖ ﺩﺧﺘﺮﻡ ﺍﺯ ﺑﻴﻤﺎﺭﻯ ﺷﻜﻢ‌ﺭَﻭﺵ، ﺗﻜﻴﺪه ﻭ ﻟﺎﻏﺮ شده ﺍﺳﺖ؛ ﺍﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ(ع) ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﭼﻪ‌ﭼﻴﺰﻯ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺍﺯ پُلوی ﭼﺮﺏ، ﺑﺎﺯ ﻣﻰ‌ﺩﺍﺭﺩ؟ ﭼﻬﺎﺭ ﻳﺎ ﭘﻨﺞ ﺗﻜﻪ‌ﺳﻨﮓ ﺑﺮﺩﺍﺭ ﻭ ﻛﻨﺎﺭ ﺁﺗﺶ ﺑﮕﺬﺍﺭ ﻭ ﺑﺮﻧﺞ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺩﻳﮕﻰ ﻗﺮﺍﺭ ﺑﺪه ﻭ ﺧﻮﺏ ﺑﭙﺰ ﻭ ﻣﻘﺪﺍﺭﻯ ﭼﺮﺑﻰ ﺗﺎﺯه “قلوهﮔﺎه” ﺩﺭ ﻇﺮﻓﻰ ﺑﺮﻳﺰ ﻭ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺳﻨﮓ‌ﻫﺎﻯ ﺩﺍﻍ‌ﺷﺪه، ﺩﺭ ﺁﻥ ﻗﺮﺍﺭ ﺑﺪه ﻭ ﻇﺮﻑ ﺩﻳﮕﺮﻯ ﺭﺍ ﺑه‌ﺭﻭﻯ ﺁﻥ ﺑﮕﺬﺍﺭ ﻭ ﺧﻮﺏ ﺑﺮ ﻫﻢ ﺯﻥ ﻭ ﻣﻮﺍﻇﺐ ﺑﺎﺵ ﺑﺨﺎﺭ ﺁﻥ، ﺧﺎﺭﺝ ﻧﺸﻮﺩ؛ ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﺭﻭﻏﻦ ﺫﻭﺏ ﺷﺪ ﻭ ﺑﺮﻧﺞ ﻫﻢ ﺧﻮﺏ ﭘﺨﺘﻪ ﺷﺪ، ﺭﻭﻏﻦ ﺁﺏ‌ﺷﺪه ﺭﺍ ﺩﺭ ﺑﺮﻧﺞ ﺑﺮﻳﺰ ﻭ به بیمار، دخترت، ﺑﺨﻮﺭﺍﻥ».

روغن شحم از منظر اساتید طبی
دکتر مهدی فهیمی رئیس انستیتو بین المللی طب سنتی ایرانیان ماد در مجموعه سفیر سلامت در مورد پیه گاو می‌گوید: «این کالای با ارزش خیلی ارزان از کشور ما خارج می‌شود، ولی کشور سوئیس به این مسئله پرداخته و دارویی را آماده کرده است که متخصصین روماتولوژیست و ارتوپد ما آن را زیاد تجویز می‌کنند و نام آن سلدرین است. اما مایه‌ی اصلی این دارو پیه‌ی گاو است و این یک نمونه از مطالعات کاربردی غربی‌ها روی احادیث پیشوایان است.

محمد باقر مینایی متخصص طب سنتی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، درباره روغن مناسب برای مصرف خوراکی اظهار کرد: «استفاده از روغن‌های طبیعی از زمان قدیم مرسوم بوده است اما متاسفانه چند سالی است که رویه مصرف روغن‌های طبیعی کاهش پیدا کرد و جای خود را به روغن‌های صنعتی داده است. »

این متخصص طب سنتی تشریح کرد: «بهترین روغن‌ برای مصارف خوراکی، روغن‌هایی با منشا حیوانی مثل روغن شحم گاو و روغن کره دوغی هستند که در منابع طب سنتی به استفاده از آن‌ها تاکید شده است؛ با توجه به این که روغن‌های حیوانی با خوردن غذا و طی فرآیند تجزیه در بدن حیوان به چربی تبدیل شده‌اند مقداری از مضرات آن‌ها کاسته می‌شود، در نتیجه مواد زائدی که یک بار جذب بدن حیوان شده‌اند، در بدن ما رسوب نمی‌کنند.»

لازم به ذکر است که روغن شحم برای افراد دارای بیماری‌های خاص و همچنین بالای 50 سال توصیه نمی‌شود.

 منبع:بهداشت نیوز

5 دیدگاه در “۷ خاصیت اثبات شده روغن شحم بر مبنای روایات و طب

  1. آیه گفت:

    سلام
    همون روغن زرد گاوی ه، یا فرق دارند با هم؟

    1. هادی رحمانی گفت:

      سلام علیکم خیر متفاوت هستش
      روغن شَحم گاو به روغن چربی اطراف قلوه‌گاه گاو اطلاق می‌گردد.

  2. A گفت:

    برای درمان زود انزالی تاثیر دارد

    1. هادی رحمانی گفت:

      پاسخ درمانگر: در صفراوی ها بله باعث بهبود می شود
      و برای بقیه مزاج ها هم هیچ ضرری نداره

  3. هادی رحمانی گفت:

    پاسخ درمانگر: در صفراوی ها بله باعث بهبود می شود
    و برای بقیه مزاج ها هم هیچ ضرری نداره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *