اگرچه ممکن است برای والدین نگران‌کننده باشد اما رفلکس معده مشکلی شایع در کودکان است و تقریباً تمام نوزادان دچار آن می‌شوند. تا زمانی که کودک سالم باشد و به‌طور طبیعی وزن اضافه کند رفلاکس معده نوزادان مشکل‌ساز نیست. غالباً رفلاکس در نوزادان ممکن است مشکلی به نام بیماری رفلاکس معده یا GERD را نشان دهد. این وضعیت می‌تواند برای فرزند شما ناراحت‌کننده و احتمالاً خطرناک باشد. درمان‌های ساده خانگی می‌تواند برای اغلب موارد رفلکس مؤثر باشد و علائم آن را کاهش دهد. رفلاکس ممکن است باعث شود نوزاد شما کم‌اشتها شود زیرا غذا خوردن برایش دردناک است که نهایتاً سبب کم شدن وزن کودک می‌شود. رفلاکس معده همچنین ممکن است در بعضی کودکان باعث پرخوری شود زیرا مکیدن و بلعیدن به نگه‌داشته شدن شیر در شکم کمک می‌کند.

رفلکس اسید در نوزادان تا سن 3-4 ماهگی شایع‌تر است و معمولاً با رسیدن به یک یا یک و نیم سالگی درمان می‌شوند. این مشکل شامل استفراغ کودک هم است که باعث می‌شود کودک شما پس از یک وعده غذا بالا بیاورد. بااین‌وجود، اختلال مداوم همراه با سایر عوارض مانند بیماری مزوفیزی، استفراغ مکرر، رشد نامناسب، خستگی مکرر، کولیک و غیره ممکن است وضعیت جدی‌تری مانند بیماری رفلاکس گوارش مری را نشان دهد. شما می‌توانید این مشکل را با استفاده از برخی از داروهای خانگی طبیعی برای رفلاکس اسید در نوزادان به میزان قابل‌توجهی کاهش دهید.

داروهای خانگی برای رفلکس معده نوزادان

تنظیم زمان خواب

نوزادان مبتلابه رفلاکس معده اغلب مشکل خواب دارند. در حقیقت خواب بد موقع و همچنین زمان‌بندی غلط می‌تواند وضعیت آن‌ها را بدتر و آن‌ها را ناآرام‌تر کند.
با کمک حوله سر کودک در حدود 30 درجه قرار دهید. هنگامی‌که بالاتنه نوزاد بالاتر باشد گرانش کار خود را انجام می‌دهد و مانع از بازگشت مواد معده به مری می‌شود.
والدین حتی می‌توانند سعی کنند کودک خود را به پشت و یا پهلو بخوابانند تا اسید به مری برنگردد.
هرگز در حالت خوابیده به کودک غذا ندهید بلکه بهتر است که کودک همیشه صاف روی پای  والدین نشانده شود و بلافاصله پس از اتمام غذا، کودک را نخوابانید. حداقل 30 دقیقه پس از غذا اطفال را به‌طور مستقیم و نشسته  نگه‌دارید.  برای راحتی کار، والدین می‌توانند کودک را در کریر نوزاد نگهداری کنند یا او را بغل و اطراف خانه راه ببرند. اگر نوزاد بعد از تغذیه نیاز به خواب داشته باشد، مطمئن شوید که بالاتنه‌شان بالاتر قرار می‌گیرد تا علائم رفلاکس معده کاهش یابد. در طول تغذیه و پس از دائماً کودک را مجبور کنید آروغ بزند تا هوا در معده کودک جمع نشود.

ماساژ درمانی

ماساژ منظم به بهبود عملکرد دستگاه‌های تنفسی و دستگاه گوارش نوزادان کمک می‌کند.
ماساژ باعث تحریک عصب واگاس و عصب مغز که قسمت‌های مختلف دستگاه‌های تنفسی و دستگاه گوارش را کنترل می‌کند، می‌شود و همچنین  حتی به بدن کمک می‌کند تا سریع‌تر رشد کند به‌طوری‌که هر قسمت بدن زودتر وظایفشان را انجام می‌دهند.  ماساژ باعث کاهش علائم در نوزادان مبتلا به رفلاکس معده می‌شود.
ماساژ حتی به بهبود توانایی شناختی، کاهش گریه و خواب بهتر کمک می‌کند.

  • کودک خود را بخوابانید.
  • روغن زیتون یا روغن نارگیل گرم را روی شکم کودک بگذارید.
  • به مدت 3 تا 4 دقیقه آرام آرام معده را در جهت عقربه‌های ساعت ماساژ دهید.
  • سپس 2 دقیقه در جهت مخالف به آرامی ماساژ دهید.
  • در نهایت، دست‌ها و پاها را با حرکت طولانی و قوی ماساژ دهید.
  • 2 یا 3 بار در روز ماساژ را تکرار کنید.

بلافاصله پس از تغذیه، کودک را ماساژ ندهید.

ورزش

برای کمک به نوزادان دارای علائم رفلاکس معده، والدین باید برخی از تمرینات حرکتی اولیه را امتحان کنند. ورزش به بهبود هضم کمک خواهد کرد، با این حال مهم است که توجه داشته باشیم که والدین نباید تا حدود 30 دقیقه پس از تمرین یا دقیقاً قبل از تمرین به کودک غذا دهند. تمرین‌هایی که باعث نفخ شکم کودک می‌شوند، مانند دوچرخه یا تمرینات زانو، از بهترین گزینه‌ها هستند.

  • کودک را بخوابانید.
  • با دست پاهای کودک را در حالت نیمه خم نگه‌دارید.
  • به آرامی شروع به حرکت پاهای کودک کنید، انگار که او دوچرخه‌سواری می‌کند.
  • این کار را برای 10 دقیقه، چند بار در روز انجام دهید.

رژیم غذایی مادر

تغییر رژیم غذایی می‌تواند برای مادر و همچنین نوزاد بسیار مفید باشد و یک درمان طبیعی برای رفلاکس در نوزادان باشد. رژیم غذایی مادر نقش حیاتی در زندگی کودک شیرخوار ایفا می‌کند زیرا غذایی که مادر می‌خورد از طریق شیر به نوزاد انتقال می‌یابد. مادر شیرده که فرزندش از رفلاکس رنج می‌برد باید رژیم غذایی خود را تغییر دهد تا تفاوت وضعیت نوزادش را مشاهده کند. او همچنین باید از نوشیدنی‌های کافئین دار، محصولات لبنی کارخانه ای، ، غذای تند و چرب و آبمیوه های کارخانه ای پرهیز کند زیرا همه‌ی این موارد می‌توانند رفلاکس ساکت را  دوباره تحریک کند. همچنین افزایش آب بدن هم کمک می‌کند و بسیار مهم است که مادران تعادل مایع را حفظ کنند.

سرکه سیب

سرکه سیب درمان مناسب برای نوزادانی است که تجربه رفلاکس معده را تجربه می‌کنند. این سرکه کمک می‌کند تا سطح اسید در معده متعادل شود که باعث می‌شود هضم غذا آسان‌تر و مانع از برگشتن غذا می‌شود و همچنین می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند و کودک را از بیماری‌های مکرر محافظت کند.
¼ قاشق چای‌خوری سرکه سیب خالص را به یک لیوان آب آشامیدنی اضافه کنید. چند فنجان از این مخلوط را به فواصل منظم به کودک بدهید. برای نوزادانی که بیش از 1 سال دارند، والدین حتی می‌توانند عسل آلی را برای عطروطعم بهتر و مزایای تغذیه‌ای اضافه کنند.

روغن نارگیل

املاح ضدالتهابی روغن نارگیل باعث کاهش ریفلاکس معده می‌شود و حتی دستگاه گوارش را روان نگه می‌دارد تا به‌طور مؤثرتری عمل کند.
اسید لاوریک، اسید چرب املاح ضد میکروبی در روغن نارگیل، همچنین از سیستم ایمنی بدن نوزادان محافظت می‌کند.

  • سعی کنید ½ تا 1 قاشق چای‌خوری روغن نارگیل را به نوشیدنی گرم یا غذا اضافی کنید و به کودک بخورانید.  این کار را 2 تا 3 بار در روز انجام دهید.
  • مادران شیرده باید 2 قاشق غذاخوری روغن نارگیل اضافی مصرف کنند تا عملکرد سیستم ایمنی نوزادشان افزایش یابد.
  • همچنین مقادیر مساوی از روغن نارگیل و روغن زنجبیل را مخلوط‌ کنید. چند بار در روز برای یک دقیقه رویی شکم کودک ماساژ دهید.

بابونه

بابونه یکی دیگر از درمان‌های عالی طبیعی برای رفلاکس معده نوزاد است. خواص ضد اسپاسم و آرام‌بخش آن کمک می‌کند تا هضم را بهبود بخشد، درد کولیک نوزادان را کاهش دهد و باعث آرامش می‌شود.

  • یک قاشق چای‌خوری گل بابونه را در یک فنجان آب گرم بریزید.
  • برای 5 تا 10 دقیقه رویش را بپوشانید و کنار بگذارید.
  • اجازه دهید سرد شود.
  • روزانه 1 تا 2 قاشق چای‌خوری به کودک بدهید.
  • مادران نیز باید یک فنجان چای بابونه را 2 یا 3 بار در روز بخورند.

روغن کرچک

روغن کرچک دارای قابلیت ضدعفونی‌کننده شگفت‌انگیز هست و می‌تواند بدن را از هر مشکل پاک کند. روغن کرچک را چندین بار در روز بر روی شکم کودک بمالید یا از روش بسته‌بندی روغن کرچک استفاده کنند. یکپارچه‌ی پنبه‌ای، کنف، پشم یا فلانل را در روغن کرچک بخوابانید و روی شکم کودک بگذارید، سپس از پلاستیک برای پوشاندن پارچه جلوگیری از کثیفی لباس‌های کودک استفاده کنید و در نهایت یک ملحفه دور آن بپیچید. در صورت امکان، آن را به مدت 30تا60 دقیقه نگه‌دارید. سپس با چند قطره روغن اسطوخودوس کودک را استحمام کنید.


علائم شایع  رفلاکس معده عبارت‌اند از:

  • حس خفگی، سرفه، بوی بد دهان، سکسکه بیش‌ازحد
  • برگشت غذا یا استفراغ
  • خستگی و مشکل خواب 

ادامه دارد …..

منابع : سایت دکتر حمید شیخ الاسلا می متخصص کودکان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *