بررسی علمی داروی امام کاظم

هر از چندگاهی از طرف پزشکان یا حتی از طرف فعالان طب سنتی در انجمن های طب سنتی، خبری مبنی بر این که داروی امام کاظم (ع)  فاقد تاثیر و مبنای علمی است منتشر میشود و اعلام میشود این دارو تاثیری در درمان سرماخوردگی، آنفولانزا، کرونا، تقویت سیستم دفاعی بدن و …. ندارد زیرا حداقل استاندارد های دارویی را نیز طی نکرده است

اما آیا واقعا چنین است؟

همان طور که در پست معرفی داروی امام کاظم ع نوشتیم، این دارو از مصطکی، رازیانه، هلیله سیاه، شکر سرخ تهیه میشود

حال به بررسی مفردات این دارو در مقالات علمی دنیا میپردازیم

رازیانه ( foeniculum vulgare seed )

خواص رازیانه

تاکنون خاصیت ضد ویروسی ( antiviral ) عصاره‌ی دانه‌ی رازیانه بر هرپس سیمپلکس ویروس تیپ یک و دو ( HSV-1 و HSV-2 ) و پاراآنفلوانزای تیپ یک (PI1) گزارش شده‌است. دانه‌ی رازیانه ( funnel seed ) با دارا بودن ترانس آنیتول در مقایسه با داروی ضد ویروس آسیکلوویر ( Acyclovir ) خاصیت ضد ویروسی (virucidal) مناسبی از خود نشان می‌دهد.

همچنین بررسی‌ها نشان داد که رازیانه با تاثیر بر مسیر سیکلوکسیژناز و لیپوکسیژناز خاصیت آنتی‌اکسیدانی قابل توجهی را از خود نشان می‌دهد. مجموع بررسی‌های انجام شده، رازیانه را به عنوان یک ترکیب ضد ویروس و آنتی‌اکسیدان مورد توجه قرار می‌دهد؛
همچنین از رازیانه به عنوان یک ترکیب طبیعی آنتی‌بیوتیکی در برابر عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی یاد شده‌است.

صمغ مصطکی

خواص مصطکی

مصطکی یا mastic gum صمغی شیری رنگ است که در مقالات علمی خواص مختلفی را در عین safety (امنیت) بالا از خود نشان داده‌ است.
صمغ مصطکی در تمام دوزها به طور چشمگیری خاصیت ضد ادماتوزی در مقایسه با گروه کنترل از خود نشان داده است و ممانعت چشمگیر از التهاب برای صمغ مصطکی در دوز 800 میلی‌گرم بر کیلوگرم و سطح امنیت بالا تا دوز مصرفی 3 گرم به ازای کیلوگرم را می توان از خواص خوب مصطکی به عنوان یک ضد التهاب قوی نام برد.

هلیله‌ی سیاه :

خواص هلیله سیاه داروی امام کاظم

هلیله‌ی سیاه یا Terminallia chebulla درمان خانگی مشهوری برای سرفه و سرماخوردگی‌ است.
اثر ضد التهابی هلیله‌ی سیاه برای عفونت دستگاه تنفسی فوقانی و موارد ابتلا به آنفلوانزای نوع A گزارش شده‌است.
اثر درمانی هلیله در مواجهه با هرپس سیمپلکس ویروس تیپ یک و دو از دیگر گزارش‌های ضد ویروسی هلیله‌ی سیاه بوده است. اثرات ضد التهابی هلیله‌ی سیاه و خاصیت آنتی اکسیدانی بالا در کنار خواص ضد ویروسی، هلیله را به عنوان گزینه‌ی مناسبی در درمان‌های ضد ویروسی مدنظر قرار می‌دهد.

شکر سرخ

خواص شکر سرخ در داروی امام کاظم

در بررسی‌های انجام شده در مقالات علمی، یافته‌ها حکایت از آن دارد که شکر تهیه شده از نیشکر دارای خاصیت آنتی‌اکسیدانی قابل توجهی می‌باشد.

بر اساس بررسی‌های انجام شده به نظر می رسد، ترکیب موارد فوق می‌تواند اثرات سینرژیسمی (هم افزایانه) ضد ویروسی، ضد التهابی و آنتی‌اکسیدانی را القا ‌کند.
با توجه به امنیت بالای این ترکیبات و عدم سمیت آنها در دوزهای معمول، استفاده از ترکیب موارد فوق به عنوان درمان‌ خانگی در برابر عفونت‌های ویروسی معمول کارامد به نظر می‌رسد.

گردآورنده :
واحد سلامت مصاف

منابع:

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0308814613013782

ttps://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4137549
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3750913
https://bmccomplementmedtherapies.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12906-017-1620-8

ttps://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3326756/
https://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1076/phbi.39.5.364.5892
https://www.europeanreview.org/wp/wp-content/uploads/815.pdf

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *