اگرچه برگ چغندر در کلام آدم‌ها در قبال چیز‌های بی ارزش استفاده می‌شود، اما در واقع این واژه نام گیاهی با خواص خارق العاده است.

 برگ چغندر؛ واژه‌ای که ما آدم‌ها در قبال چیزی بی ارزش از آن استفاده می‌کنیم، غافل از آنکه این واژه نام گیاهی پراز خواص خارق العاده و حرفه‌ای است که می‌تواند زندگی بشر را دگرگون کند، اما کمتر کسی از آن اطلاع دارد.

خواص برگ چغندر

با اینکه برگ چغندر از نظر غنی بودن هم ارزش با اسفناج است، اما مورد توجه و مطالعه کمتری قرار گرفته است. تمام قسمت‌های چغندر دارای خواص بی شمار و قابل استفاده می‌باشند.

آنتی اکسیدان و ضد سرطان

برگ چغندر سرشار از آنتی اکسیدان و آن را به عنوان ماده‌ای ضد سرطان می‌شناسند. برگ چغندر دارای ۱۳ آنتی اکسیدان پلی فنول است و محققان در سال ۲۰۰۴، ۱۹ آنتی اکسیدان بتازانتین را با ۹ نوع بتاسیانین در برگ‌های مختلف چغندر کشف کردند.

وجود چنین آنتی اکسیدانی از تکثیر و رشد سلول سرطانی ریه، تخمدان، پروستات و … ممانعت می‌کند. ضمن اینکه خواص چغندر پیری را نیز به تعویق می‌اندازد.

ضدپیری

از خواص برگ چغندر می‌توان به کم کالری بودن آن اشاره کرد. به گونه‌ای که هر ۱۰۰ گرم برگ چغندر معادل ۱۹ کالری است.

برگ چغندر سرشار از ویتامین C. است. به طوری که با مصرف ۱۰۰ گرم از برگ چغندر می‌توان به ۳۳ درصد ویتامین C. مورد نیاز دست یافت.

بهبود سیستم ایمنی بدن و رفع کم خونی از خواص برگ چغندر است.

سلامت قلب

از خواص برگ چغندر باید به محافظت از قلب اشاره کرد. چون التهاب را کاهش می‌دهد. ضمن اینکه با کاهش التهاب می‌تواند احتمال سکته و بیماری قلبی- عروقی را کاهش دهد.

کمک به بیماران دیابتی

نقش مهمی در تنظیم قند خون دارد. برای درمان دیابت مقدماتی بسیار کارساز است.

فلاوانوئید‌های موجود در برگ چغندر، از فعالیت آنزیمی آلفا-گلوکوزیدار ممانعت می‌کنند.

کربوهیدرات‌های موجود در قند‌های ساده را از بین می‌برند. ضمن اینکه قند خون را تنظیم و ثابت می‌سازند.

دارای فیبر غذایی بوده و می‌توان از هربرگ چغندر پیمانه  معادل ۴ گرم فیبر به دست آورد. فیبر با کاهش منتشر سازی قند در بدن، سلامت گوارش و قلب را ضمانت می‌کند.

هضم بهتر غذا

چغندر با دفع سموم بدن، التهاب دستگاه گوارش را از بین می‌برد. برای سم زدایی از بتالائین‌های موجود در برگ چغندر استفاده می‌شود. خاصیت ضدالتهاب و آنتی اکسیدانی چغندر در روده بسیار کارساز است.

لاغری

برگ چغندر دارای فیبر بالایی است. به گونه‌ای که پس از مصرف آن احساس سیری می‌کنید و غذای کمی میل می‌کنید. برای لاغری با چغندر باید آن را به شکل خام، کنسروی یا بخار پز به مدت ۱۰ روز میل کنید.

کاهش فشار خون

نیترات طبیعی دارد و بعد از هضم به اسید نیتریک مبدل می‌گردد. اسید نیتریک گشادی عروق را به همراه دارد.

این موارد منجر به کاهش فشار خون می‌شود. علاوه بر چغندر، این ویژگی را می‌توان در خواص کرفس، اسفناج، کاهو، شاهی، رازیانه، ترپچه و کلم جستجو کرد.

این نیترات طبیعی در تمام گیاهان نامبرده از خاک تامین می‌گردد.

حفظ استخوان

از خواص برگ چغندر وجود کلسیم و ویتامین کا در آن است. این دو ویتامین برای حفظ و قدرت اسکلت بدن لازم هستند.

برای حفظ سلامت استخوان، جلوگیری از شکستگی و فشردگی مواد معدنی به کلسیم نیاز داریم که ۹۹ درصد آن در استخوان ذخیره می‌گردد.

یک پیمانه برگ چغندر می‌تواند میزان قابل توجهی از ویتامین کا را برطرف سازد.

سلامت مغز

مصرف سبزیجات با بتالائین بالا از بیماری‌های عصبی دژنراتیو و اختلالات اکسیداتیو مربوط به استرس پیش گیری می‌کند و آنتی اکسیدان موجود در چغندر از سلول‌های مغزی در برابر جهش جلوگیری می‌کنند.

احتمال ابتلا به اختلالات مغزی مانند آلزایمر، پارکینسون و رادیکال‌های آزاد را کم می‌کند.

استحکام از عضلات

فواید برگ چغندر را می‌توان در کلسیم، پتاسیم، منیزیم و سایر مواد معدنی خلاصه کرد.

این مواد برای سیستم عصبی و سلامتی عضلات ضروری می‌باشند. یک پیمانه برگ چغندر، ۳۸ درصد نیاز بدن به منیزیم را برطرف می‌سازد.

با دریافت منیزم، خون به راحتی گردش می‌کند و گرفتگی عضلات کمتر پیش می‌آید.

سلامت چشم

کاروتنوئید‌هایی مانند زیازانتین و لوتئین منبع خوبی برای محافظت از بینایی هستند و برگ چغندر دارای این مواد است.

نکاتی در مورد برگ چغندر.

* هرگز آب برگ چغندر را به تنهایی نخورید، بلکه آن را با سایر آب‌میوه‌ها مخلوط کرده و سپس میل کنید.

* برگ‌های چغندر را که به رنگ سبز تیره هستند انتخاب کنید و از برگ‌هایی که به رنگ قهوه‌ای درآمده‌اند استفاده نکنید.

* اگر می‌خواهید آب برگ چغندر را وارد رژیم غذایی خود کنید، از مقدار کم شروع کرده و سپس به تدریج مصرف آن را زیاد کنید، یعنی در هفته اول به میزان کم و در هفته‌های بعدی به تدریج مصرف آن را زیاد کنید.

چگونگی آب‌گیری برگ چغندر

برگ های سبز چغندر را در ظرف بزرگی پُر از آب سرد ریخته و بگذارید به مدت ۱۵ دقیقه در آب بماند تا گل و لای چسبیده به برگ‌ها خیس خورده و به راحتی از آن جدا شوند. تک‌تک برگ‌ها را جداگانه تمیز کنید تا احیاناً گل و لای در لابه لای آن‌ها باقی نمانده باشد.

حال آب ظرف را خالی کرده و مجدداً چندین بار این کار را تکرار کنید تا مطمئن شوید که برگ‌ها کاملاً تمیز شده‌اند. برگ‌های شسته شده را بر روی حوله و یا پارچه‌ای ریخته تا آب آن‌ها کشیده شود. برگ‌ها را به قطعات درشت خرد کرده و سپس آن‌ها را داخل مخلوط‌کن بریزید.

بگذارید تا برگ‌ها کاملاً با یکدیگر مخلوط شوند (حداکثر به مدت ۲ دقیقه با قدرت متوسط) به طوری که به شکل پوره درآیند. حال این مخلوط پوره شده را درون تنظیف و یا هر صافی دیگری ریخته و با فشار دادن و چلاندن آن تمامی آب حاصل از پوره را خارج سازید. می‌توانید یک یا دو قاشق از آب برگ چغندر را با آب میوه‌های دیگر مخلوط کرده و روزانه میل کنید.

منبع سایت باشگاه خبرنگاران

مجموعه رایحه سیب

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *