مرکبات ده گانه طب اسلامی

مرکبات_اسلامی را باید با آب یا حمال حل کنید و بنوشید

متاسفانه یکی از معضلات مهم داروها همین نحوه مصرف آن است که روی برچسب داروها غلط نوشته و آن چیزی که در متن احادیث آمده رعایت نمی‌شود. آنچه با یقین آن را می‌گوییم اینست که مرکب یک تا چهار و جامع و شافیه و داروی حضرت و اکثر داروها را باید در آب جوش یا جوشانده ای که به عنوان حمال داده می‌شود حل‌نمود و میل کرد و مقدار آب یا حمال باید حتی الامکان کم باشد. از طرفی چون وزن داروها مقدار ثابتی نیست باید برای مصرف هر دارو در هر نوبت مقدار مصرفی را با ترازو وزن کنید و سپس میل کنید تا آنچه در دستور روایت از طرف معصوم رسیده رعایت شود.

بنابراین داروهایی که نام می‌بریم را به شکل زیر مصرف کنید:

#مرکب_یک: هر روز ناشتا به اندازه‌ی ۹/۲ گرم در یک یا نصف یک استکان آب جوش، خوب حل کرده و میل شود. پس از هر سه روز مصرفِ پشت سرهم یکی دو روز فاصله بیندازید. در مدت مصرف این دارو باید غذایتان دو وعده زیرباجه باشد. یعنی گوشت را در آب به همراه زیره سیاه و سبز، روغن ارده‌ی کنجد و میوه هایی مثل آلو یا به بپزید و بخورید.
#مرکب_مفاصل: هر روز ناشتا به اندازه‌ی ۹/۲ گرم از دارو را با یک یا نصف یک استکان آب جوش حل کرده و میل کنید.
#مرکب_دو: هر روز پس از یکی از وعده های غذایی به اندازه‌ی حجم یک گردو با پوست سبزش، از دارو بگیرید و در یک یا نصف یک استکان آب جوش، خوب حل کرده و بنوشید. درست مانند چای زنجبیل.
#مرکب_سه: به اندازه‌ی حجم یک فندق یا یک مازو با پوست سبزشان، از دارو بگیرید و در یک یا نصف یک استکان آب جوش حل کرده و در طول روز یا بعد غذا میل کنید خصوصا زمانی که شکم ورم دارد.
#مرکب_چهار: هر روز ناشتا و قبل خواب در هر نوبت، به اندازه‌ی ۹/۲ گرم از دارو را گرفته و در یک یا نصف یک استکان آب جوش یا حمالی که تجویز می‌شود، خوب حل کرده و میل کنید.
#جامع_امام_رضا_علیه_السلام: باید در حمالش خوب حل شود اندازه حمال یک یا نصف یک استکان باشد.
#قرص_خون_امام_رضا_علیه_السلام: باید در فصل بهار و تابستان هر روز به اندازه‌ی ۴/۶ گرم و در فصل پاییز و زمستان هر روز به اندازه‌ی ۹/۲‌ گرم از دارو را گرفته و در یک یا نصف یک استکان آب جوش حل کرده و میل کنید. و اگر مزه اش قابل تحمل نیست، مانند قرص با آب فاتر قورت دهید ولی به حداقل مقدار آب اکتفا کنید.
#شافیه: به مقدار تجویزی از دارو را در یک یا نصف یک استکان آب جوش یا حمالی که ذکر می‌شود، خوب حل کرده و طبق دستور بنوشید

#داروی_حضرت_محمد_صلی_الله_علیه_و_آله: هر روز ناشتا به اندازه‌ی حجم یک گردوی بزرگ با پوست سبزش، از دارو بگیرید و در یک لیوان یا کمتر از آب جوش، خوب حل کرده و بنوشید و اگر سخت بود دارو را ذره ذره با نوک دهان بجوید و ذره ذره رویش آب جوش بخورید. یک گردوی بزرگ تقریبا به اندازه‌ی یک و نیم قوطی از دارو می‌شود.
#مرکب_ده: هر روز ناشتا و قبل خواب در هر نوبت به اندازه ۹/۷۵ گرم از دارو را در یک یا نصف یک استکان آب جوش، خوب حل کرده و میل کنید.

#شربت_امام_رضا_علیه_السلام: پس از هر وعده‌ی غذایی باید به اندازه‌ی ۱۲۸/۸ گرم از دارو را بگیرید و با دوبرابر (یعنی با ۲۵۷/۶ گرم) از آب جوش یا آب سرد چشمه که تازه گرفته شده، خوب حل کنید و بنوشید. حدوداً چیزی به اندازه‌ی سه کاسه‌ی کوچکً

مرکب یک تا چهار، جامع، مرکب مفاصل و مرکب ده را طبق دستوری که ذکر شد ذره ذره مانند چای بنوشید هم راحت میخو‌رید هم اثرش چند برابر می‌شود. هر اندازه آب جوش داغ باشد مزه‌ی دارو را کمتر احساس می‌کنید ولی نباید به حدی داغ باشد که دهانتان بسوزد. نیازی نیست تا مواد ته نشین شده را میل کنید.

منبع حکیم بلاگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *